Anasayfa / Genel / Basur (Hemoroid)

Basur (Hemoroid)

Makat bölgesinde yaşanan, toplumda en sık karşılaşılan rahatsızlıklardan biri basur (hemoroid) problemidir. Hemoroit, hemoroid, basur gibi değişik tabirleri bulunmaktadır.

Basur (hemoroid) nedir ?

Hemoroid anal kanal içerisinde bulunan damarsal yapıların aşırı ıkınma ve zorlanmaya bağlı olarak makattan dışarı sarkmasıdır. Makat dışına sarkan yapılara hemoroid pakesi ya da memeciği ismi verilmektedir.

Basur (hemoroid) çeşitleri nelerdir ?

Hemoroid memelerin oluşum alanına göre iç ve dış hemoroid olarak 2 ye ayrılmaktadır. Hemoroid pakesi anal kanal içerisinde oluşuyorsa iç hemoroid, makat çevresinde oluşuyorsa dış hemoroittir.

İç Hemoroid

İç hemoroitte memecikler makat içerisinde oluşur ve dışkılama esnasında dışarı göç eder. Hastalığın aşaması memeciklerin anal kanaldan göçünü göre derecelendirilir.

• 1.Derece: Bu aşamada olan sorunlar ancak rektoskopi ile saptanabilir. Onun dışında hastanın kendisinin fark etmesi güçtür. Bu aşamada sadece kanama şikayeti gözlenir.
  • 2.Derece: Ikınma ile birlikte anal muayene ile saptanabilir. Bu evrede olan basurlar dışkılama sırasında makat dışına çıkar. Sonrasında ise kendiliğinden olağan konumuna döner. Bu aşamada kanama şikayetine ek olarak kaşıntı da görülebilir.
  • 3.Derece: Bu aşamada hemoroid pakeleri makat dışında konumlanır. Bu nedenle anal muayenede kolaylıkla gözlenir. 3.aşamada memecikler dışkılama ile anal kanal dışına çıkar. Kendiliğinde normal haline dönmez. Ancak elle itilirse normal halini alır. Kanama, kaşıntı şikayetine ek olarak makat bölgesinde nemlilik ve ıslaklık hissi görülebilir. Hemoroid pakeleri makat dışında olduğunda bölgedeki kaslar tarafından sıkıştırıldığı için ağrı yaşanmasına neden olur.
  • 4.Derece: Hastalığın son aşamasıdır. Bu aşamada memecikler sürekli olarak makat dışında konumlanır. Elle itilse bile içeri girmez. Bu nedenle sürekli ağrıya neden olur. Hastanın oturmasını güçleştirerek yaşam kalitesini düşürebilir.

Dış Hemoroid

Dış hemoroid daha az görülür. Memecikler zaten makat dışında oluştuğu için ağrıya neden olmazlar.

basur-neden-olusur

Neden Olur?

Sorunun oluşmasında ki en temel faktör zorlu dışkılama yani kabızlıktır. Zorlu dışkılama ile anal bölgede bulunan damarlar tıpkı varisler gibi genişler. Genişleyen damarlar ise anüs dışına sarkar.

Zorlu dışkılamaya ek olarak sık dışkılama yani ishalde bölgeye basınç uygulanmasına neden olarak basur oluşmasına uygun ortam hazırlar.

Bunlara ek olarak uzun süre oturmak, fazla kilılı olmak gibi faktörlerde anal kanala uygulanan baskının artmasına neden olarak basur riskini arttırır.

Hemoroid Ağrı Yapar Mı ?

Basur normal şartlarda ağrıya neden olan bir sorun değildir. Ancak oluşan memecikler makattan sarktığı zaman bölgede bulunan kaslar tarafından sıkıştırılır. Bu duruma tromboze yani boğulmuş hemoroid denir. Tromboze hemoroid ise ciddi düzeyde ağrıya neden olur.

Bu durum genellikle 3 ve 4. evrede görülür. 1 ve 2. aşamada ağrı şikayetine rastlanmaz.

Yukarıdaki görselden memeciklerin konumunun hangi evrede nasıl olduğu gösterilmiştir.

Hemoroid Belirtileri Nelerdir?

Hastalığın kendisini gösteren ilk belirtisi rektal kanamadır. Her rektal kanama basura işaret etmesede basur vakıalarının birçoğunda rektal kanama şikayeti görülür. Basur dışında anal fissürde rektal kanamaya neden olmaktadır. Bir haftadan uzun süren makat kanamaları daha ciddi sorunların habercisi olabilir. Bu nedenle mutlaka doktora başvurulması önerilir.

Gözlenen bir diğer belirti ise anal bölgede oluşan kaşıntıdır. Memeciklerin başka yüzeylerle yaşadığı sürtünme kaşıntı yaşanmasına neden olabilir. Ayrıca memecikler makatta şişliğe de neden olur. Ek olarak akıntı ve akıntıya bağlı olarak ıslaklık ve kötü koku şikayeti de görülebilir.

Bahsedilen belirtiler hemoroid hastalığının olduğunu düşündürür ancak kesin tanı e tedavi için mutlaka uzman bir doktora başvurulmalıdır.

Proktoloji Uzmanına Başvurun!

Anal bölge hastalıkları genel cerrahinin alanına girmektedir. Ancak genel cerrahi çok geniş bir alan olmasından dolayı alt dallara ayrılmıştır. Genel cerrahinin anal bölge hastalıkları ile ilgilenen branşı proktolojidir. Hemoroid şüphesi yaşayan hastaların doktor tercih ederken proktoloji uzmanına başvurması önerilir. Çünkü bu alandaki hastalıklar birbiri ile benzerlik göstermektedir. En doğru tanı ve tedavi için proktolog tercih edilmesi faydalı olacaktır.