biz sizi arayalım

Basur (Hemoroid)

basur-neden-olusur

Makat bölgesinde yaşanan, toplumda en sık karşılaşılan rahatsızlıklardan biri basur (hemoroid) problemidir. Hemoroit, hemoroid, basur gibi değişik tabirleri bulunmaktadır.

Basur (hemoroid) nedir ?
Daha çok insanların kendi kendine yarattığı bir hastalık denilebilir. Yaşanan kabızlıklar ve tuvalet esnasında bu kabızlığın getirdiği ıkınmalar rahatsızlığın oluşmasında büyük rol oynar. Herhangi bir ırsi (genetik) durum söz konusu değildir. Ailesinde olan ya da olmayan herkeste görülebilmektedir.

Basur (hemoroid) çeşitleri nelerdir ?
İç basur ve dış basur olarak ikiye ayırabiliriz.

İç basurun 1.2.3 ve 4. dereceleri mevcuttur. Dış basurda ise bu dereceler küçük ve büyük olarak adlandırılabilir.

Neden ve nasıl oluşur ?
Az önce yukarı kısımda basurun tanımını yaparken bahsedildiği gibi bu problem kesinlikle kabızlık yaşayan insanlarda görülmektedir. Kabızlıkla birlikte tuvalette çok aşırı fazla vakit geçirmek, haddinden fazla ıkınmak yol açmaktadır. Çünkü insanlar ıkındığında makatta bulunan toplardamarın bağ dokularında gevşeme oluşur ve bu gevşemeyle birlikte meme oluşmaktadır. Büyüklük kişiye göre değişir. İlk başları mercimek tanesi kadar olan meme ilerleme gösterdiğinde daha büyük bir hal alabilir.

Ağrı yapar mı ?
Basur memesi büyüklük gösterdiyse ağrı yapabilir. Bu 3. ve 4. derece dış basurlarda görülür. Meme makat kasları arasında sıkıştığında ağrı gösterir. Rahatsızlığın ilk evrelerinde bu şikayet görülmez.

Nasıl beslenilmeli, ne yemeli ?
Yazımızda bir çok yerde bahsettiğimiz gibi rahatsızlık kabızlık ile meydana çıkmaktadır. Dolayısıyla kabızlığa çözüm bulmak gereklidir. Kabızlığın çözümü için meyve, sebze bol tüketilmeli bunun yanı sıra kuru kayısı, incir gibi gıdalar fayda sağlayacaktır. Kabızlık için en yarar veren gıdalardan biri ise kepek ekmeği ya da kepeğin kendisidir. Bir bardak toz kepeği süt, yoğurt, çorba gibi gıdaların içine karıştırılarak tüketmek kabızlığın çözülmesinde büyük rol oynar. Bu şekilde düzenli olarak beslenildikten sonra da bağırsaklar eğitildiğinden dolayı kabızlık sıkıntısıyla karşılaşılmayacaktır.

Dışkılama süresi olabildiğince kısa olmalı
Toplumda bir çok kişi dışkılama ihtiyacı için tuvalate giderken yanında kitap, dergi ve gazete ya da tablet, cep telefonu gibi araçlarla gitmekte ve uzunca zaman geçirmektedir. Bu alışkanlık olmamalı eğer varsa vazgeçilmelidir. Çünkü basurun sebeplerinden biri de budur. İnsanlar tuvalette oturduğu sürece istemeden de olsa ıkınma göstereceklerdir. Tuvalet ihtiyacının tam olarak geldiğinden emin olunduğunda tuvalete gidilmeli dışkılama işlemi kendiliğinden bitirildiği anda ıkınmadan çıkılmalıdır. Hala dışkı varmış gibi hissedilsede zorlanmamalı eğer kendiliğinden gelmiyorsa bir sonra ki tuvalet ihtiyacına bırakılmalıdır.

Tedavi yöntemleri nelerdir ?
Basur tedavisi için ameliyat ve ameliyatsız tedavi yöntemleri vardır. Ameliyatsız tedavi yöntemleri bir kaç çeşide ayrılabilir. Bunun dışında bitkisel, ilaç, krem ya da değişik yöntemler ile tedavi edildiği yönünde iddia eden kişiler olsada başarılı oldukları görünmemiştir.

Ameliyatla basur tedavisi
Bu yöntemi tercih eden hastalar genelde başka alternatifleri kullanamayan kurumların tavsiyesi üzerine veya ameliyatsız tedavi yöntemlerini bilmediklerinden dolayı seçmektedirler. Eskiden tek seçenek ameliyatsız yöntem olduğundan ve başka alternatif olmadığından dolayı ameliyat olmak mecburdu. Ancak artık günümüzde teknolojinin sağlık alanında da büyüme ve gelişme göstermesiyle kolay ve hızlı şekilde yapılan yöntemler çıkmıştır. Ameliyat sırasında ve sonrasında bir çok problemlerle karşılaşıldığından dolayı idea klinik tarafından çok tavsiye edilmemektedir.

Ameliyatsız Tedavi Yöntemleri
Lazerle Basur Tedavisi : Yukarıda basur çeşitlerinden bahsetmiştik. Lazer yöntemi iç basurun 1. ve 2. derece olanlarına uygulanabilen bir yöntemdir.

– Lastikle Boğma (RBL) Tedavisi : 1.2. ve 3. derece hemoroidler için uygulanır. Tedavi başarısı %90’lardadır. Makatta oluşan meme bir cihaz ile içerisine çekilir ve lastik takılır. Bu sayede memeye giden kan engellenir ve bu meme çürüyerek düşer.

– Trans Hemoroidal Desarterizasyon (THD) Tedavisi : Ameliyatsız tedavi yöntemlerinin içinde en gelişmiş olanı fakat daha yüksek fiyata sahiptir.