Anasayfa / Genel / Botoxla Makat Çatlağı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Botoxla Makat Çatlağı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Makat çatlağı (anal fissür) hemoroid hastalığından sonra en sık karşılaşılan makat hastalıklarından biridir. Halk arasında makat çatlağı, makatta yırtık gibi isimlerle de bilinir. Başlangıçta kişinin dışkılama esnasında acı, ağrı ve yanma şikayetlerine maruz kalmasına olanak verirken ilerleme göstermesiyle birlikte bu şikayetler gün içerisine yayılmaktadır.

Her iki cinsiyette de rastlanılan hastalık kadınlarda daha fazla görülmektedir. Bu rahatsızlığın karşılaşılmasında görülen en temel sebep kabızlık ve bununla beraber gelen ıkınmadır. Hastalığın ilk meydana geldiği sıralarda ilaç kullanımıyla tedavisi mümkün olabilirken, ilerleme göstererek kronikleştiğinde maalesef ilaçlarla tedavisi mümkün olamamaktadır.

makat çatlağı tedavisi

Geçmişte yalnızca ameliyat ile tedavi edilen anal fissür rahatsızlığı günümüzde yalnıca 3-4 dakika kadar kısa süreli bir zaman içerisinde botox yöntemiyle gerçekleştirilmektedir.

Dışkılama Esnasında Şiddetli Ağrılar Anal Fissür Kaynaklı Olabilir

Anal fissür yani makat çatlağı hastalığı dışkılama esnasında cam çiziği şeklinde bir hissiyat yaratabilir ve şiddetli ağrılara neden olabilir. Ağrılar dışkılama sonrasında da azalarak devam edebilir. Ancak anüs bölgesinde ortaya çıkan her ağrı anal fissür olduğu anlamına gelmez. Makat bölgesinde meydana gelen ağrılar farklı hastalıklar nedeniyle de olabilir. Bu sebeple hasta çekinmemeli ve mutlaka doktora başvurmalıdır. Özellikle proktoloji konusunda tecrübeli bir genel cerrahi uzmanı yapacağı anoskop muayenesi ile hastalığın teşhisini koyabilir.

Fissür Belirtileri Nelerdir?

– Dışkılama sırasında cam çiziği hissiyatında şiddetli acı ve ağrı
– Dışkılama sonrasında şiddetli başlayıp azalan ağrı
– Şişlik, kaşıntı, kanama ve tahriş

Anal Fissür Hastalığı Akut ve Kronik Olabilir

Makat çatlağının ilk oluştuğu dönem “akut anal fissür”, ileri seviyede olduğu dönem ise “kronik anal fissür” olarak adlandırılmaktadır. Akut dönemde olan çatlak hastalığın oluşmasına sebep olan faktörlerin ortadan kaldırılması ve kullanılacak merhemler ile kendiliğinden düzelebilir. Kronik makat çatlağı ise maalesef çoğunlukla evde uygulanacak yöntemlerle iyileşmeyebilir. Ancak botoks yöntemi ile 3-5 dakika kadar kısa bir sürede ameliyatsız şekilde tedavi edilebilmektedir.

Botoksla Makat Çatlağı Tedavisi

Zaman kaybedilmeden muayene olunduğu zaman üst kısımda da belirtildiği üzere ilaç veya krem kullanımıyla hastalık iyileşebilmektedir. Fakat ilerleme gösterip, rahatsızlık kronikleştiğinde maalesef muayene olunarak, doktor tarafından tedavi edilmesi gerekmektedir. Idea klinik olarak, 2 dakikadan daha kısa bir süre içerisinde botox uygulamasıyla anal fissür tedavisi yapmaktayız.

Bu yöntem makat kaslarının içerisine enjekte edilen 0,5 ml ilaçla uygulanmaktadır. 1-2 dakika kadar kısa bir süre içerisinde yapılmakta olan tedavi sırasında herhangi bir narkoz ya da uyuşturucu madde kullanılmakta, kişinin özel veya iş gücü kaybı olmayıp, evde istirahat etmesine gerek olmamaktadır.

Botoks Nedir?

Botulinum toksini ifadesinden ismini alan botoks yıllardır çeşitli kas aktivitelerinin yaşandığı problemlerin tedavisinde kullanılmaktadır. Kas spazmı gibi durumların tedavisinde kullanılabilen botoks yine bir kas problemi olan makat çatlağı hastalığının tedavisinde de son derece etkili ve başarılı bir maddedir.

Botoks Tedavisinin Avantajları

– herhangi bir kesi uygulanmaz.
– makat görüntü olarak çirkin ya da yamuk bir görünüm almaz.
– gaz ve dışkı kaçırma problemleriyle karşılaşılmaz.
– ameliyat korusu ve stresi olmaz.
– narkoz kullanılmaz.
– 1 dakika kadar kısa bir sürede gerçekleştirilir.
– Acı ve ağrı şikayetleri çok az olur.
– İstirahat gerektirmez.
– %95 başarı gösteren bir uygulamadır.
– İltihap, kanama ya da benzeri faktörler görülmez.

Botoks Tedavisinin Dezavantajları

– Botoks estetik bir uygulama olarak görüldüğünden dolayı resmi kurumlar tedavi ücretini karşılamamaktadır.
– Botoks uygulamasında kullanılmakta olan ilaç fiyatı yüksektir.
– Ağrıların azalması için makat kaslarında gevşeme meydana gelmesi gerekmektedir. Bu süre 15 gün alabilmektedir.
– İlaç özel saklama koşullarında bulunması gerektiğinden bir çok klinikte bulunamamaktadır.

Herhangi Bir Yan Etkisi veya Riski Var mıdır?

Botoxun bugüne kadar belirlenmiş bir riski yoktur. Makat kasları gevşemiş ileri yaş hastalarda ve daha önce makat çatlağı ameliyatı olmuş kişilerde seyrek olarak geçici gaz ve dışkı kaçağı yan etkileri görülebilir.

Botox sonrası gaz veya dışkı kaçağı görülme ihtimali %1 civarındadır. Bu kesinlikle geçicidir ve ameliyatta görülen kalıcı gaz veya dışkı kaçağından daha seyrek rastlanır.

Botoks Tedavisi Sonrası Anal Fissür Tekrarlar mı?

Gerek hastaların konuya hakim olmaması ve gerekse bu konuda birikimi olmayan cerrahların söylediği “botoksun etkisi geçtiğinde çatlak tekrarlar” fikri son derece yanlış bir algıdır.

Doğrusu şudur; Botoks uygulandıktan sonra çatlağın iyileşme ihtimali %95 – %98 düzeyindedir, çatlak iyileştiğinde hastanın tekrar çatlak olma ihtimali herhangi bir insanla aynıdır.

Her insanın hayatı boyunca %1 ihtimalle fissür olma ihtimali vardır. Botoks da iyileşmiş fissürün tekrar etme ihtimali de %1’ler düzeyindedir.

Ameliyattan sonra makattaki gevşeklik kalıcı olduğu için fissürün tekrar etme ihtimali daha düşüktür.