Anasayfa / Genel / Hemoroid Tedavisi Nasıl ve Hangi Yöntemlerle Yapılır, En İyi Basur Tedavisi Hangisi?

Basur bir diğer adıyla hemoroid hastalığının tedavisi için ameliyatlı ve ameliyatsız yöntemler bulunmaktadır. Ameliyatsız basur tedavisi için birçok farklı yöntem söz konusudur.

Cerrahi girişimlerin dışında bitkisel kürler, ilaç yada krem kullanımı maalesef basur tedavisi için etkili değildir.

basur tedavisi

Ameliyatsız Basur Tedavisinde Kullanılan Yöntemler

Ameliyatsız basur tedavisi denildiğinde akıllara ilk olarak çeşitli sağlık problemlerinde sıklıkla kullanılan lazer gelmektedir. Ancak iç hemoroid kendi içerisinde 4 evreye ayrılır. Lazer sadece 1. ve 2. evrede etkili olan bir yöntemdir. Tüm basur evrelerinde kullanılamaz. Tedavi yöntemlerine geçmeden önce basur evreleri nasıl anlaşılır hatırlayalım.

basur evreleri nasıl anlaşılır

Birinci Evre Hemoroid: Basur memesi parmak yada gözle görülemez.

İkinci Evre Hemoroid: Dışkılama esnasında basur memesi dışarı çıkar ve parmak ile hissedilebilir. Dışkılama bittiğinde meme kendiliğinden anüsten içeri girer.

Üçüncü Evre Hemoroid: Dışkılama esnasında basur memesi dışarı çıkar. Elle ittirildiğinde içeri girer.

Dördücü Evre Hemoroid: Dışarıda duran meme ittirilse dahi içeri girmez, sürekli dışarıda durur.

Lazerle Basur Tedavisi

Lazerle hemoroid tedavisi, yukarıda bahsettiğimiz 1. ve 2. evre basurlar için uygulanabilecek ve başarılı olacak bir yöntemdir. Elektrik enerjisinin ısı enerjisine dönüştürülmesini sağlayan lazer anoskop eşliğinde basur memesine temas ettirilerek meme tahrip edilir ve tedavi sonlandırılır. Ortalama 10 dakika kadar süren bu işlem 1. ve 2. evredeki basur tedavisinde oldukça etkili olup, hasta tedavi sonrasında günlük hayatına ara vermeden devam edebilir.

Lastikle Boğma Yöntemi (Rubber Band Ligation)

Rubber Band Ligation yani lastikle boğma yöntemi kısaca RBL de denilen bir yöntem olup 3. evreye kadar olan tüm hemoroid vakalarına rahatlıkla uygulanabilmektedir. Ortalama 10-15 dakika süren bu yöntemde vakumlu bir cihaz yardımıyla basur memesinin en sonuna yani vücuda yakın olan kısmına bir lastik atılmaktadır. Bu sayede basur memesine giden kan engellenir ve meme beslenemeyerek günler içinde kuruyarak kendiliğinden düşer.

THD Yöntemiyle Hemoroid Tedavisi

THD yani Transanal  Hemorrhoidal Dearterialization yöntemi bir diğer adıyla Hemoroid Arter Ligasyonu (HAL) yalnızca 4. evre olan ilerlemiş basur vakalarında tercih edilen bir yöntem olup, anüsten girilen bir alet yardımıyla tespit edilen atar damar 5cm kadar yukarıdan bağlanarak hemoroide kan gitmesi engellenir ve bu sayede kan gelemeyen basur memesi küçülür.

Ameliyatsız Yöntemlerin Avantajları

• Klinik ortamında yapılabilirler. Bu sayede ekonomik olur.
  • Tedavi sonrasında hastalar günlük hayatlarına ara vermeden devam edebilirler.
  • Tedavi merkezinde ya da evde istirahat edilmesine gerek yoktur.
  • Pansumana gerek yoktur.
  • Dikiş olmadığı için dikiş aldırma gibi bir dezavantaj söz konusu değildir.
  • Acı yada ağrı yoktur yada minimaldir

Ameliyatla basur tedavisi

Bu yöntemi tercih eden hastalar genelde başka alternatifleri kullanamayan kurumların tavsiyesi üzerine veya ameliyatsız tedavi yöntemlerini bilmediklerinden dolayı seçmektedirler. Eskiden tek seçenek ameliyatsız yöntem olduğundan ve başka alternatif olmadığından dolayı ameliyat olmak mecburdu. Ancak artık günümüzde teknolojinin sağlık alanında da büyüme ve gelişme göstermesiyle kolay ve hızlı şekilde yapılan yöntemler çıkmıştır. Ameliyat sırasında ve sonrasında bir çok problemlerle karşılaşıldığından dolayı idea klinik tarafından çok tavsiye edilmemektedir.

Evde Basur Tedavisi Olur mu?

Basur çoğunlukla ağrı yapan bir hastalık değildir ancak 3. ve 4. evrelerde ki basur memesi makat kasları arasında sıkışırsa tromboze hemoroid, yani basur boğulması meydana gelir. Bu durumda şiddetli yada çeşitli boyutlarda ağrı görülebilir.

Basur evde yapılacak uygulamalar ile tamamen ortadan kaybolacak bir hastalık değildir, sadece şikayetlerin azalmasında etkili olabilir. Ağrıyı ve benzer şikayetleri azaltmak için sıcak su oturma banyosu önerilen en başarılı yöntemdir. Sıcak su oturma banyosu yanı sıra Anuflex kullanarak ağrıların azalmasına yardımcı olabilirsiniz.

Sıcak Su Oturma Banyosu Nasıl Yapılır?

İçine oturulabilecek boyutta bir leğenin içine yine oturabileceğiniz ılıklıkta suyu doldurarak 10-15 dakika kadar içinde oturabilirsiniz. Bu uygulamayı günde bir kaç defa tekrarlayabilir ağrıların geçici olarak hafiflemesini sağlayabilirsiniz.

Basur Kremi İşe Yarar mı?

Basur kremi elbette işe yarayan bir uygulamadır ancak tedavi edecek üstünlüğe sahip olmayıp şikayetleri azaltmak için rol oynamaktadır. Ağrı söz konusuysa Anuflex yada Anestol tercih edilebilir. Kaşıntı söz konusuysa Pruzon tercih edilebilir.

Basur İçin En Etkili İlaç Nedir?

Yaşanan şikayete göre tercih edilebilecek ilaçta değişiklik göstermektedir. Basur için en etkili ilaç derken buradaki amaç yine şikayetleri azaltmaya ve rahatlamaya yöneliktir. Yazımızın akışında da bahsettiğimiz gibi basur tedavisi yalnızca cerrahi girişimlerle yapılabilmektedir.

Şikayetleri azaltmak ve rahatlamak için Daflon tablet yada Doxium tablet tercih edilebilir.

Bu ilaçların işe yaraması için hastalığın basur olduğu teşhis edilmelidir. Aksi taktirde hiçbir işe yaramayacağı gibi farklı bir hastalığı da farketmeden ötelemiş olabilirsiniz.

Makat bölgesinde yaşadığınız herhangi bir şikayette mutlaka proktoloji konusunda tecrübeli bir genel cerrahi uzmanına başvurarak muayene olmanız gerekmektedir.

Basur Tedavisi İçin Hangi Doktora / Bölüme Gidilir?

Hemoroid tedavisi için yukarıda belirttiğimiz gibi avantajlı olan bir çok ameliyatsız yöntem bulunmaktadır. Proktoloji yani makat hastalıkları konusunda tecrübeli olup, ameliyatsız yöntemler uygulayan Genel Cerrahi Uzmanları tercih edilebilir.

IDEA Kliniklerin tümünde hizmet veren Genel Cerrahi Uzmanları, proktoloji konusunda tecrübeli olup tüm ameliyatsız yöntemleri uygulayacak donanıma sahiptir.

Referans:

Lohsiriwat, V. (2012). Hemorrhoids: from basic pathophysiology to clinical management. World journal of gastroenterology: WJG18(17), 2009.

Op. Dr. İbrahim KAVAK – Basur Tedavi Yöntemleri – https://www.ideaklinik.com.tr/hemoroid-basur/

Op. Dr. Atilla KAYA – Lazerle Basur Tedavisi Nasıl Yapılır? – https://ideaklinik.net/basur-tedavisi/