Anasayfa / Genel / Ksantelazma Nedir, Neden Olur, Sebepleri Nelerdir?

Ksantelazma Nedir, Neden Olur, Sebepleri Nelerdir?

Ksantelazma, çoğunlukla göz kapaklarının iç köşelerinde yada çevresinde meydana gelen sarı leke gibi görünen yağ kistleridir. Göz çevresindeki yağ kistleri yüksek olasılıkla kolesterolden dolayı oluşmaktadır. Bazen kolesterol seviyeniz normal olsa dahi görülebilir. Zararı olmayan bu kistlerin kozmetik açıdan kötü görünmesi size rahatsızlık veriyorsa tedavi olabilirsiniz. Ancak her ne kadar zararsız olsalar da altında kolesterol yada kalp hastalığı yatıyorsa bunu göz ardı etmeyerek tespit etmeniz önerilmektedir.

Genellikle orta yaşlı ve daha ileri yaşlardaki insanlarda görülen ksantelazma kadınlarda daha yaygındır. Ksantelazma görülen kişilerin yaklaşık yarısı yüksek kolesterole sahiptir.

ksantelazma tedavisi

Ksantelazma Bulaşıcı mı?

Ksantelazma yapısal olarak vücutta ortaya çıkan diğer yağ bezelerinden farklı olsa da yine de bir yağ kisti/bezesi çeşididir. Oluşumunda herhangi bir mantar, virüs yada bakteri rol oynamayıp metabolik sebeplerden meydana geldiğinden bulaşıcı değildir.

Ksantelazma Belirtileri Nelerdir?

Ksantelazma çoğunlukla simetrik bir şekilde yerleşir. Göz kapağının iç köşesinde yada çevresinde ortaya çıkabilir. Genellikle az sayıda ve sabit boyuttadır. Ancak çoğalma ve büyüme gösterebilir. Kozmetik olarak hastayı büyük derecede rahatsız edebilir.

– Sarı, bej veya beyaz renktedir.
– Net bir boyutu yoktur bazı kişilerde 1-2mm, bazı kişilerde 1-2cm oluşabilir.
– Cilt yüzeyinden kabarık şekilde kendini belli eder.
– Ağrı, kaşıntı yada yanma gibi rahatsız edici bir belirtisi yoktur.

Ksantelazma Nasıl Tedavi Edilir?

Ksantelazma tedavisi geçmişte yalnızca ameliyat ile yapılabilirken günümüzde ameliyatsız yöntemlerle yapılabilmektedir. Ameliyatla yapılan tedavide dikiş izi belirgin bir şekilde olduğundan hasta ksantelazmanın görünümünden çok daha rahatsız edici bir görünüme sahip olur. Bu sebeple günümüzde gelişmiş ve teknolojiyi yakından takip eden doktor ve merkezler ameliyatsız yöntemleri uygulamaktadır.

RadyoFrekans İle Ksantelazma Tedavisi

Göz kapağı üzerinde veya çevresindeki ksantelazmalar kısaca RF ismi de verilen Radyo Frekans ile dakikalar içinde kolayca tedavi edilebilmektedir. İlk defa IDEA Klinik genel cerrahi uzmanlarından Op. Dr. Atilla KAYA tarafından denenen ve başarılı bir sonuç elde edilen yöntemde ksantelazma RF cihazının radyo dalgalarını ısı enerjisine çevirmesinden faydalanılmaktadır. RF cihazının ucu ksantelazma ile temas ettirilerek kistin buharlaştırılarak yok edilmesi amaçlanmaktadır. Bir kaç dakikada tamamlanan bu tedavinin ardından uygulama gerçekleştirilen bölgede küçük bir pembelik oluşmakta, günler içerisinde ise cilt normal rengini almaktadır.

Ksantelazma Lazerle Tedavi Edilebilir mi?

Maalesef lazer daha çok yüzeysel leke, ben ve kılcal varisler gibi vakaların tedavisinde başarılı olup ciltten kabarık et beni, ksantelazma yada yağ bezesi tedavilerinde etkili olmamaktadır. Birçok sağlık probleminde tedavi seçeneği olarak lazer seçeneği aramakta olan hastalar Radyo Frekans yöntemiyle ksantelazma tedavisini tercih edebilirler.

Ksantelazma Doğal Yöntemlerle Tedavi Edilebilir mi?

Maalesef cerrahi uygulama olmadan evde yapılabilecek doğal yöntemlerle ksantelazma tedavisi mümkün değildir. Kür arayışı yada uygulanması sadece vakit kaybına neden olacaktır.

Ksantelazma Tedavisi İçin Hangi Doktora Gidilir?

IDEA Kliniklerin tümünde hizmet veren konusunda tecrübeli genel cerrahi uzmanlarımız ameliyatsız yöntemlerle ksantelazma tedavisi yapmaktadır. İletişim bilgilerimizden ulaşarak daha fazla bilgi alabilir ve randevu oluşturabilirsiniz.

Kaynaklar:
1- Christoffersen, M., Frikke-Schmidt, R., Schnohr, P., Jensen, G. B., Nordestgaard, B. G., & Tybjærg-Hansen, A. (2011). Xanthelasmata, arcus corneae, and ischaemic vascular disease and death in general population: prospective cohort study. BMJ, 343.

2- Ksantelazma tedavisinde ameliyatsız yöntemler – Op. Dr. Atilla KAYA – (2022) – https://www.ideaklinikbakirkoy.com/ksantelazma-nedir-nasil-tedavi-edilir/