Anasayfa / Genel / Kafada Yağ Kisti Neden ve Nasıl Olur, Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kafada Yağ Kisti Neden ve Nasıl Olur, Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kafada yağ kisti, içi koyu kıvamlı sıvı ile dolu, kötü kokulu ve etrafı zarla çevrili olan küçük keseciklerdir. Kafanın herhangi bir yerinde saçlı deride oluşmaktadır. Kötü huylu olmayan bu tümörler sadece şişlik oluşmasına neden olur. Çok nadiren %1’den çok daha az oranda kötü huylu olanları görülebilir.

kafada yağ kisti tedavisi

Yağ Kistleri Neden Olur?

Kistlerin neden ve nasıl oluştuğuna dair net bir bilimsel bilgi günümüzde hala yoktur. Uzmanlar saçlı derinin diplerinde yer alan yağ bezlerinin tıkanması doğrultusunda kafada yağ kistlerinin oluştuğunu düşünmektedir.

Sağlıklı her bireyin saç derisinde bulunan saç köklerinin korunması açısından her birinin çevresinde yağ ve ter bezleri bulunmaktadır. Salgılanan bu yağ saçları beslemekle görevlidir. Saç dökülmesi problemi olan insanların saçları döküldüğünde salgılanan yağ miktarı değişmez. Bu doğrultuda kişinin saçlarında yağlı bir görünüm meydana gelebilir.

Yağ bezlerinin birkaçı tıkandığında vücut yağı salgılayamadığı için cilt altında birikmesine sebebiyet verir. Başlangıçta çok küçük boyutlarda olduğu için herhangi bir probleme yol açmayabilir ancak ilerideki aşamada büyüme gösterdiğinde rahatsızlık verebilmektedir.

Kafada Yağ Kisti Belirtileri Nelerdir, Nasıl Anlaşılır?

Genel olarak yumuşak bir yapıya sahip olan kistler, bezelere istinaden daha serttirler. Başlangıç aşamasında boyutları küçük olduğu için fazla rahatsız edici olmayabilirler. Çok nadirde olsa ilerleyen süreçte bazı kistler kendiliğinden geçebilmektedir. Ancak çoğunlukla büyüme eğiliminde olurlar.

Şişliklere parmak ile dokunulduğunda kistin hareket ettiği hissedilebilir. Kistler yuvarlak yapıda olup boyutları kişiye göre değişiklik gösterebilmektedir. Aynı kişide birden fazla kist mevcutsa her birinin boyutu farklı olabilir. Nadiren de olsa bazı kişilerde şişlik yanı sıra apse oluşumundan dolayı kızarıklık, enfeksiyon ve ağrıda görülebilir.

En Çok Kimlerde Görülür?

Erkeklerde kadınlara göre daha fazla olan yağ kistleri her yaştan kişide ortaya çıksa da genellikle 20-40 yaş aralığında görülmektedir.

Nasıl Teşhis Edilir?

Kafada meydana gelen her şişlik için kist denilemez. Bazı hastalar kendi kendine teşhis koyabilmektedir. Ancak farklı sağlık problemlerinden dolayı da kafada şişlikler oluşabilir. Hastalar böyle bir durumda doktora başvurmalı ve muayene olmalıdır.

Kistler tanı ve tedavisi oldukça kolay olan vakalardır. Doktor yapacağı sade bir muayene ile herhangi bir ek prosedür yada ultrasona ihtiyaç duymadan tanı koyabilir. Muayene sırasında doktor farklı bir durumdan şüphe ettiği taktirde bazı testlere gereksinim duyabilir.

Kafada Yağ Bezesi Nasıl Tedavi Edilir?

Kistler küçük bir cerrahi işlemle boyutuna yada sayısına göre değişiklik gösterse de ortalama 5-6 dakika kadar kısa bir sürede tedavi edilebilirler. Ancak bölge saçlı deri olduğu için dikkat edilmeli ve kist konusunda tecrübeli doktorlar tercih edilmelidir.

Örneğin hastanın tedaviden sonra estetik açıdan herhangi bir kaygı yaşamaması için saçları kesmeden ve olabilecek en küçük kesi ile tedavi edilmesi elzemdir.

Kistin çıkarılacağı bölge öncelikle lokal anestezi uygulanarak uyuşturulur ve ardından olabilecek en küçük kesi yapılır. Kisti çevreleyen zara küçük bir kesi atılarak içerisinde biriken sıvının boşaltılması sağlanır. Sıvı boşaltıldıktan sonra kapsül çıkarılır ve dikiş uygulanarak tedavi sona erdirilir. Hasta kalkarak günlük hayatına ara vermeden devam edebilir. Tedaviden 1 gün sonra duş alabilir ve herhangi bir pansuman yada bakım ihtiyacına gerek duymaz.

Kafada Yağ Bezesi Tedavisi İçin Hangi Doktora Gidilir?

Yağ kistinin ilaç yada bitkisel kürler ile tedavisi mümkün değildir. Tek tedavisi cerrahi yöntemlerle vücuttan alınmasıdır. Bu yönde pazarlanan ürünler maalesef hiçbir işe yaramadığı gibi maddi olarak kayıp yaşamanıza neden olmaktadır.

Cerrahi girişimle tedavi edilebilen bir rahatsızlık olduğundan gidebileceğiniz doktor genel cerrahi uzmanıdır.

IDEA Kliniklerin tümünde yağ kisti konusunda donanımlı ve tecrübeli genel cerrahi uzmanları hizmet vermektedir. İletişim bilgilerimizden ulaşarak detaylı bilgi ve randevu alabilir, yağ kisti tedavisi için kliniklerimize gelebilirsiniz.

Kaynak:

Op. Dr. Atilla KAYA – Kafada Yağ Kisti Tedavisi – https://www.ideatip.net/kafada-yag-kisti-neden-olur-tedavisi-nasil-yapilir